Recents in Beach

Punca Utama Masalah Gearbox CVT


Honda CVT
Honda CVT

Transmisi CVT semakin popular di Malaysia dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini. Banyak model kenderaan telah beralih menggunakan sistem CVT.

Kelebihan Sistem Transmisi CVT:

1. Sistem ini dikatakan lebih sedap dan licin semasa dalam pemanduan. Penukaran gear yang lebih senyap dan tidak terasa menyebabkan ianya digemari.

2. Sistem CVT memberikan penjimatan dalam penggunaan minyak petrol.

3. Sistem CVT juga melepas karbon yang lebih rendah kerana penggunaan minyak petrol yang lebih efektif, khususnya untuk pemanduan didalam bandar.

4. Kurang tekanan kepada enjin kerana sistem CVT adalah lebih cekap.

5. Enjin kenderaan berada dalam tempoh RPM optimum yang lebih panjang.

6. Sesetengah sistem transmisi CVT adalah lebih ringan dan kompak berbanding transmisi automatik yang konvensional.

 

Namun sistem ini juga tidak lari dari pelbagai masalah. Sistem CVT masih ada kelemahan dan kekurangannya yang tersendiri. Masalah pada gearbox jenis CVT (Continuous Variable Transmission) boleh disebabkan oleh beberapa faktor utama seperti berikut:

Reka Bentuk dan Kebolehpercayaan Komponen:

Beberapa model CVT mungkin mengalami masalah disebabkan oleh reka bentuk komponen yang tidak tahan lama atau tidak mampu menangani tekanan dengan baik. Ini boleh menyebabkan komponen menjadi cepat haus dan rosak. Material yang digunakan dalam bahagian (part) yang kurang berkualiti atau lemah, akan menyebabkan sistem CVT cepat rosak atau tidak tahan lama.

Penjagaan dan Penyelenggaraan:

CVT memerlukan penjagaan yang betul supaya berfungsi dengan baik. Jika penjagaan berkala tidak dilakukan, seperti menukar minyak transmisi atau memeriksa tekanan sistem, prestasi CVT boleh terjejas dan masalah muncul seiring masa. Ramai pemandu cuai atau pon terlupa tentang penjagaan. Mereka harus selalu beringat tentang servis yang sepatutnya dilakukan bila sudah sampai masa.

Pemanasan Berlebihan:

Pemanasan yang berlebihan boleh menyebabkan masalah pada CVT. Sistem CVT yang terlalu panas boleh menyebabkan minyak transmisi menjadi kurang berkesan dan mengakibatkan geseran yang lebih tinggi, yang boleh merosakkan komponen.

Kawalan Kualiti:

Ini bermula dari pihak pengilang sendiri. Masalah semasa proses kawalan kualiti (QC) semasa pengeluaran CVT boleh menyebabkan unit yang tidak berfungsi dengan baik sejak awal. Komponen yang cacat atau pemasangan yang tidak betul boleh menyebabkan masalah dari mula lagi.

Kualiti Minyak Transmisi:

Pemilihan minyak CVT juga penting. Jangan tersalah guna atau memilih luar dari spesifikasi yang dicadangkan. Kualiti minyak transmisi yang tidak baik atau tidak mengikut spesifikasi kilang boleh mempengaruhi prestasi CVT. Minyak transmisi yang kotor atau tercemar boleh mengganggu keupayaan transmisi berfungsi dengan lancar.

Penggunaan yang Tidak Betul:

Pemandu yang tidak memahami bagaimana CVT berfungsi atau tidak mengendalikan kenderaan dengan betul (contohnya menekan pedal gas secara tiba-tiba) boleh menyebabkan tekanan berlebihan pada transmisi dan mungkin menyebabkan masalah. Ini memerlukan masa untuk seseorang pemandu mendapatkan skil pemanduan yang cekap dan bijak. Mungkin ada sesetengah pemandu yang baru sahaja mula menggunakan kenderaan bertransmisi CVT tidak mahir mengendalikannya dengan betul.

Usia Kenderaan dan Jarak Tempuh:

CVT boleh mengalami masalah seiring dengan usia kenderaan dan jumlah kilometer (Mileage) yang telah ditempuh. Prestasi komponen boleh merosot seiring dengan masa, terutamanya jika penjagaan dan pembaikan tidak dilakukan dengan betul. Jangka hayat bahagian CVT juga ada tempoh had tertentu.

Faktor Alam Sekitar:

Lingkungan di mana kenderaan digunakan juga boleh memberi kesan. Misalnya, jalan yang buruk atau kawasan yang sering banjir boleh merosakkan komponen CVT. Ini juga menyumbang kepada masalah sistem CVT.

Penting untuk sentiasa menjaga dan menyelenggara CVT mengikut panduan kilang pengeluar dan memastikan pemandu memahami cara mengendalikan kenderaan dengan betul. Jika mengalami masalah dengan CVT, disyorkan untuk mendapatkan pandangan dari bengkel atau pakar automotif yang mahir untuk memeriksa dan mengatasi masalah tersebut.


Catat Ulasan

0 Ulasan